tirsdag den 8. oktober 2013

4 nuancer af Onkel Brun

Den 24. juni i år udkom Bruns anden plade "Forløsende pestilens". Har været min mening at ville skrive om den et stykke tid, men jeg er jo ikke ligefrem kendt for at være hurtig på aftrækkeren. Rent faktisk er det her nok den mest uaktuelle blog på hele det der internet. Det skal imidlertid ikke forhindre mig i at anbefale Bruns nye album, forsinket eller ej. 

"Forløsende pestilens" er en ret irriterende titel for mig. Det minder mig lidt for meget om udløsning og filipens. Ikke to ord man vil have med i sin albumtitel, men lad nu det ligge. En af de ting som er fedt ved pladen er den meget originale emnebehandling. Her er et velment forsøg på at være ærlig på en hip hop plade, og det i sig selv er bemærkelsesværdigt. Her bliver snakket om alt fra hans egen adoption fra Ecuador, hans anstrengte forhold til hans danske familie, og kønsroller ("jeg gider ikke alt deres van damme agtige pis"). Med andre ord great stuff.

Her er video til tracket  Gamle ven feat. Illusionisten


Det musikalske akkompagnement er behageligt organisk og akustisklydende med lejlighedsvis det, som min far refererer til som "rigtige instrumenter". Her er ingen skræmmende, voldsomme og bombastiske lyde, der skiller vandene, og de underspillede beats fungerer godt til de reflekterende tekster.

Jeg har ikke rigtig kunnet finde ud af hvem der har produceret (ok, så meget har jeg heller ikke prøvet, men en googlesøgning afslørede det ikke, men mon ikke der er nogen der vil assistere mig), men ihvertfald har de gjort det glimrende. Min personlige favorit er "Jernvinger" featuring Simon Sonne. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar