1. JAMES BLAKE – JAMES BLAKE
Blandingen af dubstepelementer
og James Blakes vokal er episk og ganske enkelt stor musik. Fra start til slut
er det her en klassiker, og ærlig talt er der et stykke ned til nummer to. Det
er helt sikkert en plade som mange vil kunne lide uden at den er dårlig, og det
er lidt af en præstation i sig selv, og at den så samtidig er innovativ er jo
for vildt.
Årets ubestridt største comeback,
men nok ikke mest omtalte. Uden tvivl DJ fucking Quik, også kendt som han den
anden gode producer på vestkysten. I min
overlegne mening syntes jeg hans sidste plade også var fed. ”Trauma” havde
masser syge tracks, men det her er jo virkelig noget af det gode.
I
bet Eazy-E is turning over in his grave/
To
see that some of y´all done turned gangsta rap gay/
I
got a brand new AK/
And
I sniperpractice each and every day
Der er ridikuløse tracks ad libitum
på den her. ”Killer dope” og ”Ghetto rendezvous” er numre, som hvis folk ikke
generelt er sjollere og tabere ville ligge nr. 1 i hele verden. Tracks der er
lavet af en helt speciel kaliber. Numre man ville kunne spille når pyramiderne
smuldrer og polerne er forvandlet til vand.
Og tjek lige hvor meget rapperen
Gift lyder som AZ.
Glem alt om Detox. Det kommer
aldrig til at blive lige så godt.
En af mine alltime guitarister. Han har i omkring 30 år støjet løs med sin guitar i Sonic Youth, som jo er et af de bands man aldrig bliver træt af at høre.
Jeg var imidlertid overrasket over
den her plade, som kommer fra en helt anden vinkel. Det er mere som en
singer-songwriterplade, der minder lidt om Nick Drake (google ham bitch) og så
er den produceret af Beck, jeg ellers altid har syntes var lidt overvurderet,
men måske han faktisk har fortjent hypen. Selvom den her musik er milevidt fra
Sonic Youth slipper man heldigvis ikke helt for støjende guitar, som han ikke
kan lade være med gæstefeature et par stedet.
4. EVIDENCE – CATS & DOGS
Men modsat mange andre mere velsignede rappere, så kan han
finde ud af at skrue et album sammen, og så er han selv en dygtig producer
samtidig med han har nogle gode venner ved hånden, som Alchemist og DJ Premier.
Hans forrige plade ”The weatherman” var god, men ikke prangende. På den her går
han om ikke hele vejen, så er det i hvert fald tæt på. Det her er det hip hop
album med mange gæster, hvor gæsterne virkelig har en funktion andet end at
dække over hvor talentløs hovedrapperen er.
Han har et nummer med Raekwon og Ras Kass på velkomment
genhør. PÅ Et andet track får han den gudsbenådede kombination af Prodigy og
Roc Marciano til at finde sted, og ja det er den match made in heaven som alle
kendere har tænkt på. På begge numre bliver Evidence outshinet af samtlige
rappere, men det er cool. Som Sidney Lee ville have sagt, han har gjort det
godt.
5. ARAABMUZIK – ELECTRONIC DREAM
På de her album kommer hans absurde
slå på MPC skills virkelig til sin ret. ”Electronic dream” er et fortættet, cinematisk
album, der er melankolsk men altid med håb for enden af tunnelen. Der er ikke
rap på så meget som et sekund, men en Julee Crusee lignende vokal, der
heldigvis ikke er det mindste R&B agtig. Jeg tilgiver gerne at han bruger
den samme piskelyd på stort set alle tracks, når det er så dope som det her.
6. QUELLE CHRIS – SHOTGUN & SLEEK RIFLE
Chris er en Detroit rapper og
producer, som har lavet et rigtigt beskidt hip hop album fyldt med sprøde
samples, der holder frisk ud af MPCen. Ser man hans cover ligner det noget
hipster artsy fartsy shit, men det her er helt klassisk, men uden at være
kedeligt.
Han finder samples der resonerer på
den helt rigtige måde, og jeg gættede uden at vide det at han var fra Detroit i
løbet af et minut (samme rapskole som Royce the 5 9 og Black Milk). Stort set
hvert nummer holder, og det er mere end hvad jeg kan sige om stort set nogen
rapalbums. ”Mack the fuck out” er nok et af de numre, der ikke featurer Roc
Marciano eller Alchemist jeg har pumpet mest i år. Speaking of så er Roc med på
hele to numre.
7. JAMIE WOON – MIRRORWRITING
8. KENDRICK LAMAR – SECTION 80
fremragende ”Section 80”. Det er
den første plade der har taget
elementer fra fesen emorap af Kid Cudi og Drake skuffen (og
ja de lyder stadig dårligt) og fået noget godt ud af det. Adam Sampler skal
have credit for at hooke mig op på den her sikkert langt senere end alle andre,
mest fordi jeg er en stædig satan.
Uden at have hørt hans musik havde jeg afskrevet ham som
endnu en dude, der er signet med Dre og aldrig får lov at droppe en plade. Men
den er droppet og han kan jo helt tydeligt uden Dre.
Kendrick Lamar viser et musikalsk overskud, der er sjældent
at finde på en rapplade. Arrangementerne er overdådige, rap/ singsong teknikken
overraskende og der er kun upcoming gæster på, hvad der i hvert fald for mig er
utrolig befriende. Til tider er der lige ved at gå for meget fesenhed i den til
mig, men så kommer der altid et hårdt nummer bagefter, som skaber balance i
regnskabet.
Jeg har stadig ikke fundet ud af hvad han siger i omkvædet
til ”ADHD”. Fuck dat, fuck dot, fuck dig? Jeg hælder til den sidste, men hvor
har han lært dansk, og hvorfor?
9. ICEAGE – NEW BRIGADE
Jeg har ikke rigtig formået at høre
efter teksterne for alvor, men der er masser af
vrede, så tag ikke fejl. Jeg er helt sikker på Iceage er træt af pis. I
deres bedste øjeblikke minder de mig om noget Sort Sol omkring ”Dagger & guitar” og det er da ikke så dårligt at
blive sammenlignet med danmarkshistoriens bedste plade.
Som en underholdende sidehistorie
er de gennem noget aldeles tyndt bloggeri blevet beskyldt for at være
fascister, og min mand Byron Crawford bakker historien op på dummeste (men
fucking sjov) amerikanske vis. (ville have linket men han har åbenbart taget
den ned)
I anden og bedre verden er det
sådan her et boyband skal lyde.
10. COMMON – THE DREAMER, THE BELIEVER
Jeg kommer imidlertid ikke udenom at han er tilbage i stor stil
med hans seneste. Common gør det godt, og han har en god rapstemme som vanligt
selvom cornyness til tider lurer lige om hjørnet, og en vis emotionel ferskhed
(jeg tror det er det nogen kalder professionalisme) er at finde. Der er dog
bonuspoint for at svine Drake til og selvfølgelig at have en Nas feature. Man
skal dog ikke tage fejl af at albummets rigtige stjerne er No ID, som er en
ridikuløst dygtig beatsmed, og det var god dømmekraft fra Commons side at få
ham til at producere hele lortet.
Årets skuffelser
Den her liste kunne jeg lave sygt
lang. Der skal dog følge en lille forklaring. For at man skuffe skal JEG have
forventninger til en plade. Derfor er der ingen Drake, ingen Rick Ross, ingen
swagsjollere, fordi jeg ved det er lort uden at have hørt dem. Man kan kun
komme på listen hvis man har udvist tendenser til storhed, og så derefter har
fucket op.
1. TYLER THE CREATOR – GOBLIN
Læs i øvrigt min anmeldelse af den her
Valbjørn Tyler Goblin anmeldelse
2. BAD MEETS EVIL – THE SEQUEL
Faktisk forstår jeg ikke hvordan
jeg nogensinde har kunnet lide Eminem. Han har jo en pisseirriterende stemme.
3. DAVID LYNCH – CRAZY CLOWN TIME
”Noahs ark” er dog for vild.
De 9 mest ventede i 2012
1. KA – THE GRIEF PEDIGREE
2. GANGRENE – VODKA & AYAHUASCA
3. ROC MARCIANO – RELOADED
4. MOBB DEEP ALBUM OG PRODIGY – HNIC3
Og forresten i tabernørd hip hop kredse har det længe været populært at sige at Prodigy er faldet af. Bare fordi noget bliver sagt mange gange gør det ikke rigtigt. Selv det dårligste Mobb Deep album har haft minimum 5 banger og HNIC 2 er en miskendt klassiker så luk røven!
5. BUMPY KNUCKLES & DJ PREMIER – KOLEXXXION
6. KOOL G RAP & NECRO – GODFATHERS
7. NAS – LIFE IS GOOD
8. SANTIGOLD
9. SLEIGH BELLS – REIGN OF TERROR
Et af de eneste nutidige rockbands
som jeg virkelig er nede med, og som man så det på Loppen er de også
fantastiske live. De fik den ærefulde placering nr. 2 på sidste års albumliste med "Treats"
Se også:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar